Arkadiusz Zdziebko | wsparcie w sprzedaży i marketingu B2B dla firm usługowych
Skuteczna sprzedaż B2B to również fundament udanych projektów na etapie realizacje. Zbyt często problemy, które pojawiają się podczas realizacji, mają swoje źródło już na etapie sprzedaży, gdzie długi i skomplikowany proces sprzedaży może prowadzić do nieporozumień i opóźnień.
Rozpoznanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych może uchronić przed kosztownymi opóźnieniami, nieporozumieniami i konfliktami.
W tym artykule odkryjesz, jak błędy w procesie sprzedaży mogą prowadzić do poważnych problemów projektowych i jak je zidentyfikować na wczesnym etapie.
Z czasem zdobywania doświadczenia (bardziej niż o lata, chodzi mi o ilość przerobionych i sprzedanych projektów) zacząłem zauważać pewne zachowania klientów, które mogą sygnalizować problemy na późniejszych etapach cyklu sprzedażowego. Głównie w trakcie ich realizacji, z którymi musi uporać się Project Manager oraz zespół wykonawczy.
Jakie to sygnały?
Jeśli klient nie potrafi jasno określić swoich oczekiwań i wymagań, może to prowadzić do trudności w określeniu, co było w zakresie projektu, a co nie. Ważne jest, aby oferowane rozwiązania były przedstawione w sposób klarowny i zrozumiały, co pomoże przełamać barierę niepewności i uczynić je bardziej pożądanymi. Ta niejasność może skutkować różnymi interpretacjami poszczególnych wymagań.
Dodatkowo, jeśli wymagania projektowe zostaną opisane w umowie w sposób bardzo enigmatyczny, na pewno pojawią się na późniejszym etapie spory, kto ma rację.
Co robić:
Jeśli klient nie chce odpowiadać na dodatkowe pytania, nie chce rozmawiać czy spotykać się w celu poznania dokładniej jego potrzeb, może to również sygnalizować problemy w przyszłości.
Brak zaangażowania również kluczowych decydentów w procesie sprzedaży może prowadzić do ghostingu oraz niskiej skuteczności Twojego procesu sprzedaży.
Co robić:
Jeśli klient napiera na jak najszybszą ofertę i istotna jest tylko cena, może to świadczyć o powierzchownym podejściu do tematu. W kontekście długich cykli sprzedaży, takie podejście może przyczyniać się do problemów w kolejnych etapach realizacji.
Co robić:
Jeśli klient podaje nieprawdziwe informacje na temat swojej firmy, projektu lub zasobów, i nie jest spójny z tym, co mówi, należy zidentyfikować kluczowych decydentów w firmie, aby zweryfikować te informacje. Ograniczanie informacji na początkowych etapach procesu sprzedaży jest zrozumiałe, ale kłamstwo to już zupełnie co innego.
Co robić:
Jeśli klient wymaga dużej elastyczności np. w zakresie zmian w umowie tylko po Twojej stronie, a po swojej nie chce się zgodzić praktycznie na nic, może to być sygnał ostrzegawczy, zwłaszcza w przypadku złożonych usług.
Problem ten dotyczy tak naprawdę każdej branży, ale w przypadku złożonych usług IT należy ten aspekt szczególnie pod uwagę, gdyż w projektach często ta elastyczność jest potrzebna.
Co robić:
Jeśli klient nie przestrzega ustalonych terminów, nie odpowiada na maile, urywa kontakt – może to wskazywać na brak odpowiedzialności lub chaos w organizacji. To znowu może prowadzić do wielu opóźnień i przestojów w projekcie, zwłaszcza w przypadku złożonych usług.
Co robić:
Silne naciskanie, manipulowanie czy wywieranie presji poza standardem mogą również wskazywać, że klient będzie problematyczny.
Co robić:
Jeśli klient ma trudności z płatnościami, opóźnia je lub prosi o znaczne rabaty, mogą to być sygnały ostrzegawcze wpływające na harmonogram płatności i systematyczność Twoich przychodów. Zwracaj na to uwagę od samego początku, jeśli przed Tobą sporo płatności, które mogą być kluczowe dla cash-flow firmy.
Co robić:
Analiza poprzednich współprac klienta oraz sposób w jaki się o nich wypowiada, może być również konkretnym znakiem ostrzegawczym. Jeśli klient za wszelkie problemy projektowe i związane bezpośrednio ze współpracą obarcza tylko wcześniejszego wykonawcę, niestety, ale nie wróży do nic dobrego.
Co robić:
Sama umowa NDA oraz jej proces podpisywania może dużo pokazać, zwłaszcza w kontekście wyzwań związanych z negocjacjami. Wygórowane kary umowne, dziwne zapisy prawne czy draft umowy głównej nieodpowiadający do projektu mogą być sygnałami ostrzegawczymi.
Co robić: